Azartspēles

Azartspēles dažādās formās pastāvējušas vairākus simtus, ja pat ne tūkstošus gadu, un tām ir bijusi būtiska loma cilvēces vēsturē kā tādā.

No senās Ķīnas, kur uz flīzēm atklātas indikācijas dažāda veida varbūtību spēlēm, līdz Senajai Ēģiptei, kur izrakts vecākais zināmais spēļu kauliņš, un grieķu un romiešu keramikas izstrādājumiem, uz kuriem redzams, ka primitīvu likmju veikšana uz dzīvnieku cīņām bija ierasta lieta, turklāt tie tika speciāli audzēti tādam iemeslam, liekot noprast, ka cilvēki jau tajā laikā mīlēja azartspēles.

Aptuveni 200.gadā pirms Kristus ar valdības atļauju, kura saņēma daļu no ienākumiem,  azartspēļu namos Ķīnā tika spēlētas loterijām līdzīgas spēles, no kurām iegūtie līdzekļi tika ieguldīti attīstībā. Iegūstot daļu no loteriju līdzekļiem, kopš pirmsākumiem sevi finansē arī pazīstamas universitātes, piemēram, Hārvarda un Jēla.

Tiek uzskatīts, ka kāršu spēles pirmo reizi parādījās 9.gadsimta Ķīnā, bet lai gan nav skaidri nav zināms, kādas tās bija, kārtīs vēl šodien redzamas nelielas atsauces uz tik seniem laikiem. Jau tad kārtis tika dekorētas ar cilvēku formām, bet tiklīdz tās parādījās Eiropā, tika ieviesti karaļu un karalieņu simboli.

Azartspēles strauji attīstījās līdz ar cilvēces attīstību, tās laika gaitā kļuva organizētākas un regulētākas.

Jau 17.gadsimtā Itālijā radā pirmie azartspēļu nami un kazino, ap 1640.gadu Venēcijā radās pirmais azartspēļu regulators, kas nodrošināja kontrolētu attīstību un izplatību. 19.gadsimtā pirmie kazino parādījās arī kontinentālajā Eiropā.

Tādas spēles kā rulete un citas no Francijas tika ievestas arī ASV, kas iezīmēja azarspēļu attīstības “bumu” arī tur. Fermeri un ietekmīgi brokeri kā kazino sāka izmantot tvaika kuģus Misissipi, turklāt Ņūorleānā 1830.gados parādījas jauna pokera versija, kura tika integrēta no līdzīgas spēles, kura spēlēta Persijā.

Arvien tuvojoties mūsdienām, azartspēles kļuva mehanizētas, kas nozīmēja, ka laimestus varēja sākt regulēt vēl precīzāk. Pirmo azartspēļu mašīnu radīja Sitmens un Pits Ņujorkā, ap to laiku ko līdzīgu radīja arī Čārlzs Fejs Sanfrancisko. Tieši šie kļuva par priekštečiem tādiem spēļu automātiem, kādus to zinām šodien. Pirmie elektroniskie automāti radās ap 1976.gadu un to attīstība kopš tā laika bijusi neaptverama.

Online azartspēles Latvijā

1994.gadā Antigvā un Barabudā tika apstiprināts akts, kurš būtībā ļāva dažādām organizācijām atvērt pirmos interneta kazino, atklājot pavisam jaunu un neticamu azarspēļu ēru. Pirms pirmajiem interneta kazino, pirmo funkcionējošo azartspēļu programmatūru izstrādāja Microgaming, kura vēl šodien tirgū ieņem lielu lomu. Papildus tam, tā tika aizsargāta ar īpašu programmatūru, kuru radīja pirmā drošības programmatūras izstrādātaju kompānija “CryptoLogic”. Tieši drošība spēlē un pārskatījumos deva zaļo gaismu pirmo online kazino atklāšanai.

Protams, līdz ar pirmo kazino parādīšanos, interneta azarspēles tika arī regulētas. 1996.gadā izveidota Kahnaveikas azartspēļu komisija, kura regulēja online kazino aktivitātes un izdeva licenzes vairākiem kazino un pokera izstabām. Šis pirmais mēģinājums uzturēt godīgas un caurspīdīgas operācijas.

1999.gadā tika radīts Interneta Azartspēļu Lieguma akts, kurš liegtu piedāvāt interneta azartspēles ASV pilsoņiem, taču tas netika apstiprināts. Tajā pašā gadā ieviesa arī vairāku spēlētāju interneta azartspēles, 2003.gadā Playtech piedāvāja jau pirmās “live” kazino spēles, kurā iespējamas interakcijas ar dzīvu dīleri.

Kopš nozares sākuma 20.gadsimta beigās, tā kļuvsi par vienu no ienesīgākajām pasaulē. Statista dati vēsta, ka 2009.gadā interneta azartspēļu tirgus lielums tika mērāms aptuveni 20 miljardu dolāru lielumā, taču 2018.gadā skaitlis sasniedzis par 51 miljardu un 2020.gadā prognozējama pat 60 miljardu sasniegšana.

Mobilās azartspēles

Tehnoloģiju attīstība ļāvusi azartspēlēm atklāt jaunus plašumus un piesaistīt arvien vairāk spēlētāju. Statistika rāda, ka interneta lietotāji to arvien retāk izmanto datoros, priekšrocību dodot mobilajām ierīcēm. Līdz ar to var secināt, ka arī azartspēles online ērtāk ir spēlēt viedtālruņos u.c.

Protams, šādu faktu interneta kazino nav ignorējis un biežāk piedāvā savu lapu versijas, kuras pielāgotas tieši mobilajām ierīcēm, sniedzot neierobežotas iespējas.

Mobilās ierīces vairāk tiek izmantotas ērtibas dēl, jo tās pieejamas visur, kuri ir stabils interneta savienojums.

Azartspēles nākotnē

Online azartspēļu attīstība ir neapšaubāma un tā notiek vairākos virzienos. Viens no tiem ir  “Blockchain” sistēma jeb kriptovalūtas. Tās izmanto vairāki interneta kazino, taču, piemēram Latvijā un citviet problēmas rada to regulējums, kas principā nav nekāds.

Kazino, kuri piedāvā kriptovalūtu iespējas, ļauj tās izmantot kā pamata vai alternatīvu maksājumu līdzekli.

Kriptovalūtas ļauj azartspēlēm piedāvāt caurspīdīgāku maksājumu sistēmu, samazināt kazino priekšrocības un komisijas. Tāpat ir iespēja spēlēt anonīmi, izmantot ātras izmaksas un izmaksas, kā arī iztikt bez konta izveides un dokumentu iesniegšanas, kas gan nav atļauts vairākos regulējumos.

Šajā jomā notiek nepārtraukta attīstība, piedāvājot jaunas iespējas kā integrēt kriptovalūtas azartspēlēs.

Azartspēles un atkarība

Lai arī absolūti lielākajai daļai spēlētāju azartspēles vienmēr paliks tikai izklaide, kas neizraisīs nekādas negqatības sekas, azartspēļu straujā attīstība un popularitāte radījusi vairākas problēmas, kuras nenoliedz arī paši kazino, aktīvi mēģinot tās risināt.

Azartspēļu atkarība ietilpst tā saucamajā procesa atkarību kategorijā, kas var rezultēties dažāda veida psiholoģiskās, fiziskās un sociāla rakstura problēmās. Atkarības pāņemtie var ciest no depresijas, migrēnas, stresa un citiem veselības traucējumiem, kas var ietekmēt sociālo stāvokli un finansiālo situāciju.

Simptomi atkarībai ir visdažādākie, sākot ar nespēju apstāties, līdz pat atsvešināšanās no ģimenes un draugiem, kā arī strauja un neapdomīga līdzekļu izmantošana un zaudēšana, meklējot alternatīvus veidus kā iegūt līdzekļus spēlešanai. Problēma parasti slēpjas tajā, ka simptomi netiek laicīgi pamatīgi, palīdzību meklējot tikai galējos gadījumos.

Atkarību un tās radītās sekas redz arī kazino un to regulatori, piedāvājot dažādus risinājumus ārstēšanā un prevencijā. To lokā ir, piemēram, dažādu limitēšanas veidu piedāvāšana un realizēšana, kā arī līdzekļu ieguldīšana pētniecībā un ārstniecībā.

Vairākās jurisdikcijās atkarību kontrolēšana, identificēšana un novēršana ir viens no pamatnoteikumiem licenzes iegūšanai un, piemēram, Lielbritānijā par to neievērošanu tiek piešķirti skarbi, vairākos miljonos mērāmi sodi.

Mēs iesakām spēlētājiem sekot līdzi saviem spēles paradumiem. Lai samazinātu atkarības rašanās riskus, iesakām izvēlēties licencētus un uzraudzītus operatorus, kas saviem klientiem piedāvā atbildīgas spēles profilakses un nodrošināšanas rīkus. Vispopulārākais un efektīvākais šāds rīks ir dažādu limitu uzstādīšana savam spēles kontam. Tādā veidā spēlētājs jau laicīgi var nodrošināties pret varbūtību, ka iekarstot tiek zaudēti līdzekļi, kurus tas nevar atļauties. Paralēli iesakām regulāri aizpildīt dažādos pieejamos atkarības riska noteikšanas testus, lai sevi regulāri kontrolētu un laicīgi konstatētu risku palielināšanos. Ja tāda notikusi, noteikti jāvēršās pēc palīdzības.